2015. október 14., szerda

Spenót főzelék, ahogy anyukámtól tanultam






















Ma reggel az első zöldség, amit Zsoltnál, a zöldségesünknél megláttam, egy ládányi friss, ropogós spenót volt.

Elöntöttek az érzelmek. Lelkesen mutattam a fiamnak, hogy igen, ez bizony spenót, hangzatosabb nevén paraj.

A fiam lelkesen nézegette, de azért a lelkemre kötötte, hogy neki ne csináljak belőle vacsorát.

Sebaj, majd lesz belőle egyszemélyes főzelék. Végül kétszemélyes lett, mert a férjem is emellett tette le a voksát.

Gyerekkoromban, spenót -és sóskaszezonban szinte hetente főzött főzeléket anyukám valamelyikből. Egész egyszerűen imádtuk apámmal együtt.


A spenót túlmisztifikálásától azonban óva intenek ma már az orvosok is. Ha valakinek vese-vagy gyomorproblémái vannak, csak óvatosan fogyassza a spenótot, hiszen magas oxálsav tartalma miatt náluk gondot okozhat. Sajnos egyébként pont az oxálsav tartalom miatt nem tud jól felszívódni a spenótban lévő vas, kalcium és foszfor. Szóval, Popeye semmiképpen sem a spenótban lévő vastól volt olyan erős és egészséges. 
Az oxálsav tartalmat állítólag párolással, vagy az első főzővíz leöntésével lehet mérsékelni. Én maradok a párolásnál.
És a tejnél. Mert ez az egyetlen étel, ami hagyományosan tejjel készül nálunk. És bár növényi tej hívő vagyok, a spenót továbbra is tehéntejből készül nálunk. ahogy anyukámtól tanultam.
Nos és persze fokhagymával. Ez a második számú szabály.

Hozzávalók (2 személyre készítettem)

Két nagy marék friss spenót
3-4 dl tej
vaj
2 gerezd fokhagyma

A leveleket egyenként megmostam, lecsepegtettem, és a nagyobb ereket kivágtam belőlük.
kevés vajon megpároltam (csak pár perc), épp hogy összeessenek, ekkor felöntöttem tejjel, sóztam, és a fokhagymákat összenyomva belekevertem.Egyet forrt, és botmixerrel megdolgoztam.
2 ek barna rizsliszttel besűrítettem

Tálaltam. Mi mással? Főtt tojással, ahogy anyukám is gyerekkoromban.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése