2012. október 3., szerda

Nálunk elkezdődött a csíráztatás

Lassan leszedjük az utolsó finomságokat a kertből, így szép lassan visszakéredzkednek a tányérunkra a csírák is. A csírák nagyon leleményes teremtmények, hiszen koncentrált energiaforrások, vitamintartalmuk verhetetlen, és jelentős az aminosav-, az enzim-, az antioxidáns- és az ásványi anyag tartalmuk is. Kis befektetéssel, némi odafigyeléssel garantált sikert lehet velük elérni.

Mivek- a németországi csírabotrány óta- több forrásban is figyelmeztettek a készen kapható csírák veszélyeire, még egy indokkal több, hogy ne a boltit válasszuk, hanem a jóval pénztárcakímélőbb, ellenőrzött körlmények között, saját magunk nevelte csírákat. A vevők többsége ódzkodik az otthoni csíráztatástól, pedig csak néhány alapszabályt kell megjegyezni, és a csíráztatás mindennapjaink részévé válhat.

1. Csak ellenőrzött, biztos forrásból származó tiszta magvakat használjunk. Célszerű a bio magvakat előnyben részesíteni.

2. A csíráztató edényünk mindig legyen tiszta.

3. A magvakat -csíráztatás előtt- mindig jól mossuk át (többször is), és válogassuk ki a sérült, rossznak tűnő magocskákat!

4. Csíráztatás közben figyeljünk a penészesedés jeleire. Mindig jól öblítsük át a csírázó magvakat! És egyáltalán: ha a csíráknak rossz szaga, kinézete van, vagy bármilyen kellemetlen érzékszervi megfigyelésünk van a csírázó magvakkal kapcsolatban, inkább dobjuk ki.

Mi retek és tönkölybúza csírával indítottuk az őszi szezont. Mind a kettő, de különösen  a retek  hálás csíra-alany, garantált sikerélményt ad.

Annyi magot készítettem be, amennyi még kényelmesen elfér a csíráztató tálkában. Egy pohárba raktam a magvakat, többször átmostam, meg is kevertem, hogy a szennyeződéseket eltávolíthassam róluk.


A csíráztatótál áztató táljába (ezen nincsenek lyukak!) beáztattam annyi vízbe, amennyi épp ellepi.


Másnap leöblítettem, és áttettem a csíráztató tál lyukacsos tálkájába, ekkor legalulra került az áztató tál. Ebbe folyt le a felesleges víz. A lyukacsos tálkán megkezdődhet a csíráztatás. Naponta kétszer óvatosan megöntöztem egy kevés vízzel (reggel indulás előtt, és este hazaérkezéskor). Közben figyeltem, nehogy penészes vagy rossz mag maradjon benne. Ezeket kivettem belőle. Kb 12 óra múlva már burjánzanak is a retekcsírák. Még egy fél nap, és kivándorolnak az edényből.


Ha nem bírod megenni, tedd  egy tányérra, és nyugodtan rakd a hűtőbe!


S hogy mire jó a retekcsíra? Immunerősítő, méregtelenítő, természetes antibiotikum. A homlok-és melléküreggyulladások orvoslója, vizelethajtó, a reumatikus fájdalmak elmulasztója. Magas foszfortartalma megszépíti a bőrt :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése