2016. február 26., péntek

Gabonakonyha barangolás: vörös lencsés gabonafasírt

Élő gabonakonyha címmel hallgathattam meg egy előadást a szolnoki Deák Alberttől, aki évek óta ezt a táplálkozási irányzatot követi. Amellett, hogy vegetáriánus, elsősorban tehát gabonaalapú ételeket fogyaszt számtalan zöldséggel, hüvelyessel kombinálva.

A gabonakonyha egyik nagy erőssége, hogy nincsenek agyondolgozva az ételek, és a kovászolással, erjesztéssel, amit gyakran használnak, különleges, egyedi ízvilágú élő ételeket tudnak az asztalra varázsolni.

Most egy gabonafasírtot készítettem el Albert útmutatása alapján.

A tanulságok számomra:
1. sokkal bátrabban kellene fűszerezni, mert úgy látom, a gabonafasírt ezt nagyon igényli.
2.Másrészt, talán süthettem volna ropogósabbra, mert egyáltalán nem égett meg 1 órányi sütést követően sem.
3. Legközelebb tényleg gáztepsiben sütöm, mert vékonyabban sütve finomabb!

Ezt a gabonafasírtot számtalan módon variálhatod (pl. sima lencsével, csicseriborsóval is akár), reszelhetsz hozzá zöldségeket. A lényeg, hogy gluténmentes lisztből készüljön (hajdinából nem jó!), és érdemes a barna rizslisztet egyik alapnak választani.

Hosszadalmas elkészíteni, szóval nem aznap fogjátok megenni, mikor belevágsz az elkészítésébe.




Hozzávalók:

1/2 kg lencse (én vörös lencsét használtam)
1/2 kg kölesliszt
1/2 kg barna rizsliszt
1/2 kg zöldség (hagyma, cukkini, répa..bármi)
fűszerek, só, olaj

Ebből az adagból egy nagy gáztepsinyit fogsz tudni kisütni.

Első nap: beáztatás.
Külön beáztatom a hüvelyest, és egy másik edényben összekeverem a  liszteket, és vízzel felöntöm. Kézmeleg vízzel kell dolgozni, és sűrű-homokos állagúra kell keverned. Ne legyen tehát túl híg!

Második nap: Darálás, kovászolás

Alaposan átmosom többször a lencsét, és darálón ledarálom. Hozzákavarom a lisztes masszás, és alaposan befűszerezem. Ne légy bátortalan, én sajnos az voltam. ezek az alapanyagok szeretik a fűszereket. Én lereszelt fokhagymát, majoránnát és 4 tk sót tettem bele.
Alaposan összedolgoztam. Ha szükséges, adj még hozzá kevés vizet! Sűrű, de ne túl folyós legyen! Egy közepesen sűrű tészta kell, hogy legyen belőle.

A masszát az edényben hagytam, letakartam ,és pihentetem egy napig egy nyugis, kissé langyos helyen. Indul a kovászolás.



Harmadik nap: finish
Keresd elő a tepsidet, olajozd ki, és szórd meg barna rizsliszttel!  A masszádba darabold bele a kívánt zöldségeket, keverd el alaposan. majd öntsd a tepsibe. Locsolj rá 1 dl hidegen sajtolt olajat,és told előmelegített sütőbe. Forró sütőben egy órát süsd letakarva, majd 15 percer vedd le róla a fóliát, úgy süsd.

Sütés után érdemes hagyni, hogy kihűljön, utána szeletelheted. 1 hétig eláll, és nem kell hűtőbe raknod! ;)
Nagyon laktató, de te is meg fogod tapasztalni, ha kipróbálod!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése